niedziela, 3 maja 2015

Smaczne dania

Lubię gotować i lubię wiedzieć co komu najbardziej smakuje. Swoją przygodę z gotowaniem zaczęłam od eksperymentów, ale już po jakim czasie uświadomiłam sobie, że mniej mi zależy na eksperymentowaniu, a bardziej na zadowalaniu innych. Dlatego lubię oglądać jak gotuje Jamie Oliver bo wydaje mi się, że bardziej mu zależy na przygotowaniu smacznego posiłku, niż na szokowaniu „publiczności”. Moim ulubieńcem jest kucharz amerykański Mario Batali, ufam ze wszystko co gotuje będzie przede wszystkim smaczne. Ale potrafi również eksperymentować z kontrastami jak np. przygotować sardynki w cienko pokrojonym plasterku ziemniaka z innych dodatkami zasmażone na chrupko. Rewelacja!

food52.com

Lubię śledzić rankingi kulinarne, żeby się przekonać co lubimy jeść. W ogólnokrajowych rankingach Polacy w większości lubią dania polskie. I fajnie, że jesteśmy lojalni w stosunku do naszej tradycji i ziemi. Ja również taki ranking przeprowadziłam i otrzymałam wyniki trochę inne od ogólnopolskich. Na mojej liście nie znalazł się kotlet schabowy z kapustą. Nie było żuru, kotletów mielonych ani flaków. Z kuchni polskiej zdecydowanie lubimy pierogi, barszcz czerwony, i gołąbki, poza tym lubimy ryby pieczone albo smażone. Lubimy również zupy, owoce morza i kuchnię włoską, a w niej makarony, lasagna, risotto z grzybami i pizzę. Dzięki temu sondażowi poznałam dwie nowe potrawy, jedna z nich to hicior, czyli kluski ziemniaczane z boczkiem i twarogiem i bogracz, czyli coś w rodzaju gulaszu. Ciekawym daniem był stek podawany z owocami. Dodatkowo z mojego sondażu wynika, że mięso niekoniecznie jest naszą ulubioną potrawą, owszem znajduje się na naszej liście, ale nie jest daniem dominującym. Z mięsa lubimy kaczkę, tatar, królika, strogonowa, i zarazy zawijane. Innymi daniami, które lubimy to sałatki, kuchnia orientalna, kasza manna na mleku, knedle ze śliwkami, naleśniki, lody, grochówka, fasolka po bretońsku, chili wegetariańskie, sałatka z soczewicy, i nawet chleb z serem. Na dzisiaj wybrałam 5 naszych ulubionych potraw, a są nimi hicior, strogonow, sałatka śródziemnomorska, bogracz, i placek węgierski.

foodreporter.fr



Hicior

6 ziemniaków

ok. 1/2 kg mąki

1 łyżka mąki ziemniaczanej

1 jajko

szczypta soli

20 g boczku

400 g twarogu

Sama jeszcze nie próbowałam tego dania, więc podaje przepis pani Doroty Grzymskiej. Ziemniaki obrać i zetrzeć lub zmielić w maszynce do mięsa przez gęste sito. Do tarcizny dodać ok 1/2 kg mąki, cale jajko, łyżkę mąki ziemniaczanej i szczyptę soli. Ciasto musi być gęste. Pokroić boczek i cebulę i usmażyć na patelni. Zagotować garnek wody, posolić i dodać łyżkę oleju, żeby kluski się nie sklejały. Ciasto partiami nakładać na deskę polaną gorącą wodą. Łyżką po kawałeczku spychać kluski do wrzącej wody. Gdy kluski wypłyną gotować jeszcze ok 15 minut. Odcedzić w durszlaku i przelać ciepłą wodą. Podawać z boczkiem, cebulą i rozkruszonym twarogiem. Dosolić do smaku.
 
oliwka-sekretymojejkuchni.bloog.pl
 


Bogracz

1/2 kg mięsa na gulasz (wieprzowe)

2 łyżki przecieru pomidorowego

1 duża cebula

2 łyżki przyprawy do gulaszu

1 czerwona papryka

2 łyżeczki mąki

sól

składniki na kluseczki (zwane inaczej kluskami śląskimi)

1 jajko

1/2 szklanki mąki ziemniaczanej

ok. 5-6 ziemniaków
 
Tej potrawy również nie próbowałam i dzisiejszy przepis jest rekomendacją mojego kolegi. Bogracz to danie jednogarnkowe, takie, które najbardziej nam smakuje. Mięso przyprawić solą i pieprzem i podsmażyć na patelni. Przełożyć do garnka. Dodać cebulę i razem smażyć. Wsypać przyprawę do gulaszu, przecier pomidorowy, zamieszać. Dodać pokrojoną w kostkę paprykę. Dodać gorącej wody, tak aby przykryła mięso. Dusić na małym ogniu przez ok. godzinę, aż będzie miękkie. Przyprawić do smaku i zagęścić jeśli „gulasz „ jest zbyt wodnisty.

Kluseczki: Ziemniaki ugotować na miękko, odcedzić i rozgnieść i czekać, aż wystygną. Podzielić ziemniaki na 4 części i jedna wyjąć. W jej miejsce nasypać mąki, dodać jajko i zarobić na gładkie ciasto. Uformować okrągłe kluski, wrzucić do wrzącej osolonej wody, po wypłynięciu gotować 1-2 minuty. Kluseczki dodajemy do bogracza.
 
www.niam.pl
 


Strogonow

1/2 kg polędwicy wołowej

1 duża cebula

3 łyżki przecieru pomidorowego

2-3 łyżki słodkiej papryki

ostra papryka do smaku

sol, pieprz, śmietana do zarobienia

Mój strogonow nie jest tradycyjny. Tradycyjny jest przygotowywany w sosie grzybowym, ale mi bardziej smakuje „po węgiersku”. Tajemnica strogonowa kryje się w sposobie przygotowania mięsa. Mięso powinno być cienkie i miękkie. Polędwicę wołową kroimy na plastry i następnie solimy i pieprzymy. Odstawiamy na parę minut, żeby mięso wchłonęło przyprawy. Następnie kroimy plastry mięsa na cienkie paseczki. Obtaczamy paseczki w mące i partiami obsmażamy na patelni. Mięso przekładamy do garnka i powtarzamy. Do garnka dodajemy pokrojoną w cienkie plasterki cebulę. Na koniec dodajemy słodką i ostrą paprykę i chwilkę smażymy, a potem zalewamy wodą i gotujemy mieszając. Po zagotowaniu przelewamy wodę do garnka z mięsem, tak żeby przykryło mięso. Dodajemy przecier pomidorowy mieszamy i lekko solimy. Gotujemy na małym ogniu przez ok 1 godzinę, aż mięso będzie miękkie. Na koniec sprawdzamy smaki i je korygujemy. Zabielamy strogonowa śmietaną.

mytastykitchen.weebly.com


Placek węgierski
 
Jest to bardzo fajna potrawa. Placek ziemniaczany powinien być usmażony na chrupko. Moja tajemnica to robienie cienkiego placka, tak więc jego nakładanie na patelnie zajmuje mi trochę czasu. Bawię się i staram żeby ciasto było jak najcieńsze jak to możliwe. Mój sos jest robiony z leczo, które potem mikserem ręcznym miksuję na gładko.

Leczo

1 cukinia

1 papryka

1 cebula

2 marchewki

1/2 szklanki papryki konserwowej

2 łyżki słodkiej papryki

2 łyżki przecieru pomidorowego

sól, pieprz

Leczo jest wyjątkową potrawą, gdyż sposób przygotowania zależy do tego jakie mamy pod ręką warzywa. Można przygotować bazę złożoną z poszatkowanej marchewki, selera i pietruszki do której dodajemy smażoną paprykę. Albo robimy z innych składników. Osobiście bardzo lubię cukinię, więc wykorzystuję ją do prawie wszystkich przepisów. Mój sposób przygotowania leczo polega na wykorzystaniu papryki konserwowej. Zauważyłam, że ocet zawarty w takiej papryce idealnie łączy pozostałe składniki. Można robić leczo wykorzystując gotową przyprawę leczo, ale taka potrawa mniej mi smakuje. Tak więc smażymy osobno każde warzywa. Jeśli używamy marchewki, selera i pietruszki jako bazy, to musimy te warzywa najpierw poddusić, zanim je połączymy z następnymi i przyprawimy. Na koniec część miksujemy na gładko i dodajemy do placka węgierskiego.
 
www.youtube.com
 


Sałatka śródziemnomorska

Składniki na grecką sałatę (włączając fetę)

1 jajko na osobę

ziemniaki ugotowane i podsmażone na chrupko na patelni.

Jest to bardzo fajne danie na lato. Przygotowujemy sałatkę grecką, składającą się z pomidorów, ogórka oliwek i fety. Rozkładamy sałatkę na talerze. Na każdy talerz wkrajmy po jednym jajku (albo więcej) i na to rozrzucamy podsmażone na chrupko plasterki ziemniaków. Tego typu sałatkę latem można traktować jako pełnowartościowe danie obiadowe. Serdecznie polecam.
 
recipe-recipes-food-cake2.blogspot.com
 

1 komentarz: